RRM/DCA automatisk kanalbredd

Efter uppgraderingen av CIsco WLC till 8.x så gick de att låta den att automagiskt välja vilken kanalbredd som passade bäst för en AP beroende på vissa parametrar, som störningar eller hur många andra APn som finns i närheten. WLC väljer själv mellan 20, 40 eller 80MHz kanalbredd för de AP som klarar 802.11a/n/ac på 5GHz bandet. Min tanke då var att det var en bra idé, Cisco borde väl vara smarta.

 

Jag har nyligt fått tillgång till vettiga mätverktyg (kommer en post om det senare) och den här veckan har jag suttit på en kurs där jag varit ansluten mot det trådlösa nätverket. Har hållit lite koll på vad som händer i nätet och konstaterat att det byggs om rätt ofta. Problemet jag får är att när en accesspunkt plötsligt ändrar från 80Mhz kanalbredd till 20MHz så släpper min dator kontakten med APn och ansluter mot en annan AP.

Jag tappade oftast något enstaka ping när datorn bytte AP, någon gång 13 ping och en gång var jag tvungen att stoppa och starta WiFi på datorn för att komma tillbaka. Vi har haft klagomål från vissa användare som använder WiFi ofta att uppkopplingen är lite instabil. Jag har tidigare inte kunnat se varför innan utan trott att det beror på tillfälliga störningar eller gamla drivrutiner (vilket fotfarande kan vara ett problem), men att nätet byggs om upp till var 10 minut kan helt klart vara en orsak.

Vi har inte heller användning för 80MHz kanalbredd och de teoretiska 1.3Gbit överföringshastighet det kan ge. Det blir även endast 3 tillgängliga kanaler på 5GHz bandet, vilket ger problem med störningar mellan APn och sänkt hastighet.

Lösningen jag gjorde var ändra inställningarna i WLC till en fast kanalbedd på 40MHz för 5GHz och jag passade även på att ändra den dynamiska kanaltilldelningen till att köras två gånger per dygn vid 07:00 och 19:00 i stället för standardinställningen som är var 10 minut.

Det kan teoretiskt uppstå problem med störningar som uppstår under dagen, som vid lunchen när det startas mikrovågsugnar och annat, att någon AP kommer att bli störd och inte automatiskt hoppar till en ny kanal. Men å andra sidan så bör nätet bli stabilare. Jag återkommer så klart om jag ändrar uppfattning, men nu skall jag prova det här ett tag.

Kanalbredden och tilldelning ser fin ut nu i alla fall:

40MHz

Kommentera

