🇾đŸ‡Ș RRM/DCA automatisk kanalbredd

Efter uppgraderingen av CIsco WLC till 8.x sÄ gick de att lÄta den att automagiskt vÀlja vilken kanalbredd som passade bÀst för en AP beroende pÄ vissa parametrar, som störningar eller hur mÄnga andra APn som finns i nÀrheten. WLC vÀljer sjÀlv mellan 20, 40 eller 80MHz kanalbredd för de AP som klarar 802.11a/n/ac pÄ 5GHz bandet. Min tanke dÄ var att det var en bra idé, Cisco borde vÀl vara smarta.

 

Jag har nyligt fÄtt tillgÄng till vettiga mÀtverktyg (kommer en post om det senare) och den hÀr veckan har jag suttit pÄ en kurs dÀr jag varit ansluten mot det trÄdlösa nÀtverket. Har hÄllit lite koll pÄ vad som hÀnder i nÀtet och konstaterat att det byggs om rÀtt ofta. Problemet jag fÄr Àr att nÀr en accesspunkt plötsligt Àndrar frÄn 80Mhz kanalbredd till 20MHz sÄ slÀpper min dator kontakten med APn och ansluter mot en annan AP.

Jag tappade oftast nÄgot enstaka ping nÀr datorn bytte AP, nÄgon gÄng 13 ping och en gÄng var jag tvungen att stoppa och starta WiFi pÄ datorn för att komma tillbaka. Vi har haft klagomÄl frÄn vissa anvÀndare som anvÀnder WiFi ofta att uppkopplingen Àr lite instabil. Jag har tidigare inte kunnat se varför innan utan trott att det beror pÄ tillfÀlliga störningar eller gamla drivrutiner (vilket fotfarande kan vara ett problem), men att nÀtet byggs om upp till var 10 minut kan helt klart vara en orsak.

Vi har inte heller anvÀndning för 80MHz kanalbredd och de teoretiska 1.3Gbit överföringshastighet det kan ge. Det blir Àven endast 3 tillgÀngliga kanaler pÄ 5GHz bandet, vilket ger problem med störningar mellan APn och sÀnkt hastighet.

Lösningen jag gjorde var Àndra instÀllningarna i WLC till en fast kanalbedd pÄ 40MHz för 5GHz och jag passade Àven pÄ att Àndra den dynamiska kanaltilldelningen till att köras tvÄ gÄnger per dygn vid 07:00 och 19:00 i stÀllet för standardinstÀllningen som Àr var 10 minut.

Det kan teoretiskt uppstÄ problem med störningar som uppstÄr under dagen, som vid lunchen nÀr det startas mikrovÄgsugnar och annat, att nÄgon AP kommer att bli störd och inte automatiskt hoppar till en ny kanal. Men Ä andra sidan sÄ bör nÀtet bli stabilare. Jag Äterkommer sÄ klart om jag Àndrar uppfattning, men nu skall jag prova det hÀr ett tag.

Kanalbredden och tilldelning ser fin ut nu i alla fall:

40MHz

LĂ€mna en kommentar